Jak správně pečovat o řetěz? Poradíme vám...

Jen málokterá součástka motocyklu má takový význam jako řetěz, který zajišťuje přenos hnací síly od motoru ke kolu. Díky použití různých rozet a koleček, lze ještě výkon různě přizpůsobit vlastnostem motoru. Konstrukce řetězu ani jeho funkce není nijak zvlášť složitá, proto může kvalitní péči o řetěz zajistit uživatel motorky svépomocí ve vlastní garáži. 

Moderní válečkový řetěz se skládá z různého počtu navzájem pospojovaných jednotlivých článků – vnější a vnitřní. Vnitřní článek řetězu tvoří dvě destičky spojené dvěma dutými pouzdry, které jsou kryty kovovým válečkem. Právě váleček tvoří hlavní styčnou plochu řetězu a ozubených kol, když zapadá do mezery mezi „zuby“ řetězových kol. Vnější článek je tvořen dvěma většími destičkami, do kterých jsou zalisovány dva čepy, které procházejí skrz dutá pouzdra vnitřního článku a oba články tak propojují. 

Mezi těmito jednotlivými díly je zapotřebí co nejmenší možná vůle a co nejlehčí pohyb. Proto se vyrábí netěsněné řetězy, které tyto kritéria nejlépe splňují, ale zase vyžadují vyšší údržbu a mají menší životnost. Jejich využití se našlo hlavně na závodech.

Pro běžné silniční použití se vyrábí těsněné články pomocí gumového O kroužku. O kroužky se vyrábí s různými průřezy - O, Z, ZW, X. Tyto kroužky utěsní válečky mezi dvěma články, kde je mazivo a tím zvyšují jeho životnost. Kvůli těmto důvodům je zapotřebí řetěz správně čistit a mazat. Každý má různý postup a používá různé přípravky, bohužel ne vždy ty správné a řetězu spíše škodí. Řetěz čistíme vyloženě přípravkem k tomu určeným, který nerozežírá gumové O kroužky a zároveň je čistí.

Jaký je postup při údržbě řetězu?

Zvedneme zadní kolo, pod motorku dáme karton, na který nám bude čistidlo odkapávat a sprejem nanášíme vhodný přípravek na spodní část řetězu z vnitřní strany. Po nanesení očistíme řetěz kartáčem na řetěz. Pozor, nepoužívejte drátěný kartáč, se kterým byste poškodili O kroužky. Po očistění hrubých nečistot kartáčem, znovu na řetěz nastříkáme prostředek vhodný k čištění řetězu a osušíme čistým hadrem.

Po zaschnutí řetěz namažeme. Spekuluje se znovu o různém druhu mazání, my ale opět doporučujeme pouze speciální přípravky k tomu určených! Když namažete řetěz vazelinou nebo olejem z ropného původu, tak vám po namazání O kroužky "nabobtnají" a zamezí pohybu jednotlivých článků. Nebo je takovéto mazivo málo přilnavé, což rovněž není dobře. Mažeme řetěz dole z vrchu a okapávající mazivo zachytáváme do hadru, zbytečně moc nepřemazáváme a necháme alespoň 15 minut zaschnout. Mazivo se při jízdě odstředivou silou roztáhne po celých článcích a O kroužkách řetězu, nejvhodnější intervaly na čištění a mazání jsou zhruba od 500 až 1000 km.


Doporučené přípravky na čištění a mazání řetězu

Motul C1 Chain Cleaner 0,4 l
Čisticí prostředek na všechny druhy řetězů motorek

Cena: 250,- Kč

Do eshopu

Motul C4 Chain Lube road+ factory line
Mazadlo na řetěz závodních motocyklů

Cena: 380,- Kč

Do eshopu

Accel MP-403 black
Kartáč na čištění řetězu

Cena: 200,- Kč

Do eshopu

Řetěz se bohužel tak či tak opotřebovává. Jednotlivé články se roztahují, zuby na kolečkách se obrušují, a proto se musí řetěz rovněž dopínat. Jeho dopínání kontrolujeme při každém čištění a mazání. Řetěz dopínáme při zvednutém kole, kdy s ním pootáčíme a kontrolujeme správné napnutí. Správné dopnutí by mělo být u silničních motorek v průměru 3 cm (1,5 cm nahoru a 1,5 cm dolů). U cestovních motocyklů a enduro jsou to 4 cm a více. U těchto typů motocyklů je důležité zkontrolovat dopnutí také v zatíženém stavu, kdy se podle typu kyvné vidlice může ještě řetěz dopínat. Nejvíce povolený řetěz je zapotřebí u "krosek". Správný popis dopnutí řetězu je popsán v každé uživatelské příručce. Ve většině případů se povolí osa kola a řetěz se dopne napínacím mechanizmem na konci kyvné vidlice z obou stran, jinak se řetěz dopíná u letmo uložených kol.

A jak poznáme, že je řetěz po smrti? Jednoduchým pohledem. Vytahaný má nepravidelný průvěs a boční vůli v článcích, za jízdy může škubat, šustit a vrzat, na jeho článcích a válečcích se objevují viditelně zbroušené (oblýskané) plošky, zpuchřelé kroužky propouštějí olej, v krajním případě mohou být i poškozené a popraskané válečky nebo dokonce destičky článků. S řetězem se navíc opotřebovávají i řetězová kolečka, která ke konci své životnosti mají mělké a řetězem nepravidelně vytvarované ozubení. Kolečka a řetěz mají na sebe navzájem zásadní vliv, proto se doporučuje vždy měnit najednou celou řetězovou sadu.

 

Pomáháme zvyšovat zážitek, komfort a bezpečnost při jízdě na motocyklu, od roku 2000

Zabýváme se vývojem, výrobou a prodejem motocyklového oblečení, příslušenství, náhradních dílů a doplňků pro všechny typy motocyklů. Během 24 letého působení jsme se stali významným exportérem našich značek a výhradním importním distributorem více než 40 světových značek pro Českou republiku a Slovensko a oficiálním dealerem dalších 30 značek. Máme velkoobchodní distribuci v dealerské síti prodejen a servisů, vlastníme síť vlastních maloobchodních prodejen. Nabízíme profesionální a zodpovědný přístup ke všem našim zákazníkům, věrnostní program pro stávající zákazníky a profesionální e-shop se skladovým zbožím. 

U nás najdete VŠE PRO MOTORKÁŘE!

TOP značky v naší nabídce

Caberg
Shoei
AGV
Nexx
HJC
Bell
Shark
XRC
Dainese
Alpinestars
Macna
Trilobite
FOX
Acerbis
Five
Nazran
Forcefield
Rusty Pistons
Hyperpro
Bike-Lift
Acebikes
Kriega
Pack´n go
Sparks
100%
Accel
Falco
Exustar
Kellermann
Lethal Threat
ZanHeadger
Winker Lamps
Luma
Print
Emgo
Ison
Alpine
Thor
NGK
Champion
Yuasa
Goldfren
Brübeck
Carhartt
Nabajk
Interphone
Motul
Muc-Off
Hiflo Filtro
Bike it