Nudíš se doma? Ideální čas na údržbu motorky
- Napsal(a) Pavel Teplý
- Zveřejněno v Aktuality
- Přečteno 5177 krát
- velikost písma zmenšit velikost písma zvětšit velikost písma
- Tisk
Pokud je pobyt doma nucený a dlouhodobý, přibývá množství faktorů, které zvyšují náš stres a u mnohých lidí i úzkost a beznaděj. Jestli máte pocit, že jste již vyčerpali nebo vám byly odepřeny veškeré vaše záliby a nevíte co s volným časem, tak pro vás máme skvělý tip, který vám jistě pomůže na chvíli zapomenout na momentální situaci. Převážná většina z nás "parkuje" motorku doma, proč tedy neudělat její pořádnou údržbu? Pojďme vyčistit a vyleštit motorku, zkontrolovat svíčky, dobít baterky, doplnit olej a kapaliny... Až se situace uklidní, budeme moci okamžitě vyrazit!
Co dělat, když není co dělat?
Kontrolu, čištění a údržbu motorky,
kterou zvládne každý doma úplně sám
Kompletní vyčištění motocyklu
Nejlépe je začít celou údržbu kompletním mytím. Je vhodné ji řádně očistit a ošetřit konzervačními prostředky včetně chromových částí, rozleštění laku speciální leštěnkou a ošetření kožených částí. V naší nabídce najdete spoustu doporučených a ověřených přípravků, které k tomu můžete použít:
Baterie
Baterie bývají častou příčinou toho, že se vaše vyjížďka konat vůbec nemusí, zvlášť pokud jste ji po zimě vůbec nedobíjeli. Jestli máte klasickou olověnou baterii, není od věci občas zkontrolovat a v případě nutnosti dolít hladinu elektrolytu. Nabízíme vám osvěčené a kvalitní akumulátory do vaší motorky od značek Yuasa a Nitro, ale také lithiové baterie s vysokou životností a vyšším startovacím výkonem SHIDO či BC Battery. K dobíjení gelových motobaterek existují speciální nabíječky, které samy automaticky dávkují potřebné množství proudu a můžete je mít k baterce připojeny celé období stání. Tyto chytré nabíječky značky BC Battery výrazně prodlužují životnost baterek a můžete je zakoupit v našem eshopu.
Svíčky
Není též od věci zkontrolovat kabely ke svíčkám a konektory, případně svíčky samotné, zda nepotřebují vyměnit. Svíčky se mohou zahltit hůř zapalitelným palivem, zvlášť když už předtím byly delší čas používány. Není to ale pravidlem. Jsou motorky a svíčky, které to mají v oblibě, jiné s tím nikdy potíže neměly, prostě případ od případu. Určitou výhodu zde mají vstřikovací motory, jejichž elektronika má proces ve spalovacím prostoru trochu líp pod kontrolou. V Bikers Crown nabízíme ověřené svíčky NGK nejvyšší kvality.
Chladící kapalina
Po letošní zimě, kdy prakticky nikterak výrazně nemrzlo, vám kontrola hadic, spojů a hladiny chladící kapaliny příliš času nezabere. Pokud nemáte výměnu chladící kapaliny pod kontrolou a nepamatujete si kdy naposledy jste ji měnili, doporučujeme investovat pár korun a chladící kapalinu vyměnit. Tuto operaci zvládne každý motorkář úplně sám. Chladící kapalina brání zamrzání, posouvá výš bod varu a má přiznivý vliv na vodní pumpu.
Olej a filtry
Motorový olej je jedním životně důležitým prvkem pro motor, proto je zapotřebí se mu řádně věnovat a dodržovat intervaly pro jeho výměnu, které má každý výrobce motocyklů předepsaný. Mrkněte pod motorku, jestli během zimy někde něco nevyteklo a zkontrolujte hladinu oleje. Pokud budete olej měnit před první vyjížďkou, nejprve olej pořádně zahřejte. S výměnou oleje vyměňte samozřejmě i olejový filtr. Olejové filtry nabízíme pro většinu motocyklů a co nemáme skladem, dokážeme doobjednat. Prodáváme filtry značek Champion, Ison nebo Hiflo. Doporučujeme zkontrolovat samozřejmě i vzduchový filtr, který při zanesení může dělat velké problémy, takže jeho důkladná kontrola, vyčištění, popřípadě výměna je rozhodně také na místě.
Olejové filtry ISON |
Olejové filtry Champion |
Hiflo HF 145 |
Řetěz
Co se řetězu týče, tak v první řadě se nejdříve ujistěte, že je správně napnutý. Pokud odtáhnete řetěz na rozetě víc než do půlky výšky zubu, je na čase řetěz vyměnit. Použít můžete i měrku, která vám lépe řekne o nerovnoměrnostech řetězu na více místech.
Muc-Off Chain Cleaner 400 ml |
KIT Motul C2+ |
Accel MP-403 black |
Předpokládejme, že jste základní čištění řetězu udělali, takže zkontrolujeme mazání. Spekuluje se znovu o různém druhu mazání, my ale doporučujeme pouze speciální přípravky k tomu určených! Když namažete řetěz vazelinou nebo olejem z ropného původu, tak vám po namazání O kroužky "nabobtnají" a zamezí pohybu jednotlivých článků. Nebo je takovéto mazivo málo přilnavé, což rovněž není dobře. Mažeme na spodní straně řetězu ze vnitřku, okapávající mazivo zachytáváme do hadru, zbytečně moc nepřemazáváme a necháme alespoň 15 minut zaschnout. Mazivo se při jízdě odstředivou silou roztáhne po celých článcích a O kroužkách řetězu, nejvhodnější intervaly na čištění a mazání jsou zhruba od 500 až 1000 km.
Brzdy
V neposlední řadě je nutné zkontrolovat brzdy, které jsou paradoxně jednou z věcí, které můžou dlouhým stáním přijít k újmě. Zkontrolujte nejprve stav brzdové kapaliny v nádobce, ověřte tlak u páček, jestli se správně vrací a samozřejmě se podívejte i na brzdové destičky, které by měly mít alespoň milimetr a třmeny by se měly bez problémů vracet po uvolnění páčky. Pokud máte pochybnosti, brzdové destičky raději vyměňte. Brzdové kotouče je vhodné odmastit. Výměna brzdových destiček, speciálně i modelů s kombinovaným brzdovým systémem nebo ABS, už není tak jednoduchou záležitostí, jak by se mohlo na pohled zdát. Prohodit ošoupané desky za nové není zas takový kumšt, ale dobře odvzdušnit celou složitou soustavu, to už chce nějaké znalosti problematiky. Jestli si tady nejste jistí v kramflecích, návštěva servisu není žádná ostuda. V naší nabídce nabízíme renomované destičky českého výrobce Goldfren.
Brzdové destičky Goldfren |
Osvětlení
Samozřejmostí, která by správně měla předcházet každé jízdě, je kontrola osvětlení a blinkrů. Pokud nejste zvyklí se přesvědčit o správné funkčnosti vždycky než vyjedete, udělejte to alespoň nyní. V naší nabídce najdete celou řadu ověřených homologovaných osvětlení z Holandska, se kterými nebudete mít problém při kontrole policií ani na STK. Navíc tyto komponenty nyní nabízíme ve vysokých slevách, tak sami zvažte, jestli by se nějaká nevyjímala na vaši motorce lépe ;-)
|
Ostatní
Tak a to bychom měli asi vše, ještě zkontrolujte tlak v pneumatikách. Orientačně se lze řídit pravidlem, že sportovní motorky mají nějakých 2,2 – 2,5 baru vpředu, zadek 2,4 – 2,8, choppery a cruisery 1,75 – 2,2/2,0 – 2,5; endura 1,7 – 2,0/2,0 – 2,5 baru. Přesná čísla bývají napsaná na štítku umístěném někde v blízkosti zadního kola, většinou na kyvce nebo samozřejmě v uživatelském manuálu. Tlumiče delší odstávkou nijak netrpí, ale rozhodně není od věci zkontrolovat i jejich těsnost.
Mohlo by se ještě hodit
Rusty Pistons Besso apron |
Nazran RACE MECHANIC |
Bike-Lift FS-10 |
A co vaše výbava?
Nechtěli jste si na novou sezonou koupit třeba nové rukavice, nebo jste si vzpomněli na prasklinu na přilbě? Navštivte náš eshop podívejte se na novinky 2020 nebo osvědčené bestsellery z posledních let. 90% výrobků máme opravdu skladem a expedujeme k vám co možná nejrychleji!
Tak tedy, KORONO táhni odkud jsi přišla! My se připravujeme na výjezdy
a ten první start bude stát opravdu za to!