Složení benzínu a jak před zimou?
- Napsal(a) Ing. Pavel Teplý
- Zveřejněno v Aktuality
- Přečteno 17315 krát
- velikost písma zmenšit velikost písma zvětšit velikost písma
- Tisk
Benzín je kapalina ropného původu používaná hlavně jako palivo v zážehových spalovacích motorech. Jedná se o směs uhlovodíků získávaných z ropy s rozsahem teploty varu 30 - 220°C. Před vynálezem spalovacího motoru to byl odpad pálený v primitivních „rafinériích, kde se z ropy získával parafín do lamp a mazivo na stroje. V dnešní době se jedná o komoditu se spotřebou více než 10 miliard litrů ročně.
V současné době se benzín rozlišuje hlavně podle oktanového čísla. Oktanové číslo udává odolnost paliva proti detonačnímu hoření. Palivo s vyšším oktanovým číslem má vyšší aktivační energii čili k samovolnému vznícení dojde při vyšší teplotě. V současnosti vede v Evropě hitparádu prodejů benzín s oktanovým číslem 95. V ČR si ho koupí 96% lidí. 2,2% drží vysokooktanová paliva (O4 98 a 100), zbytek do 100 procent pak dělají nízkooktanová paliva jako Special, který to má ale už definitivně spočítané.
Co je tedy tak vyjímečného u vysokooktanových paliv? Původně byly vyvinuté pro sportovní vozy s vysokou kompresí, ale prodeje Benziny ukazují, že neméně silnou skupinou jsou právě motorkáři. A proč právě Benziny? Hlavně proto, že její stooktanová Verva je z těchto prémiových vysokooktanových benzínů nejlevnější. Kromě toho kolují mezi motorkáři testy, kde Verva dopadá nejlíp. Další "stooktanovky" jsou na trhu dvě, Shell V-Power a OMV Carrera 100.
Někdo vybírá tato vysokooktanová paliva proto, že jimi čistí spalovací prostory, karburátory a vstřikování. Tyto benzíny jsou totiž aditivované i pro vysokou čisticí schopnost. Faktem je, že pokud do motoru nalijete stovku bez dalších úprav, rozhodně neplatí „víc oktanů rovná se vyšší výkon“. Ale jeden pořádný důvod nalít si stovku do nádrže má každý z nás, a to PŘED ZIMOU! Stooktanový benzín totiž neobsahuje biosložku, (bioetanol – biolíh), který na sebe jinak váže vodu a s ní pak klesá na dno palivové nádrže. Výsledkem je, že když si před zimou v dobré víře naplníte Naturalem 95 nádrž, aby vám nezrezla, tak zhruba po dvou až třech měsících máte dole v nádrži vyselektovanou biosložku, která na jaře zrovna moc dobře nechytá. Nehledě na možné poškození motoru. Nechat nádrž prázdnou není taky příliš chytré kvůli její korozi (i když moderní nádrže už jsou na tohle připraveny), a tak "dát před zimou plnou" stooktanového benzínu, určitě není špatný nápad.
Co ale, když nemám možnost volby vysokooktanového paliva před zimou?
Po delším odstavení motocyklu bio složka gelovatí, čímž ucpává karburátor a součásti palivového systému. Tím se snižuje oktanové číslo paliva. Nemáte-li příležitost natankovat kvalitní benzín, je dobré používat aditivium Ipone Careline Fuel Stabilizer nebo Motul Stabilizer, které benzín konzervuje, neutralizuje biosložky a další škodlivé látky. Zabraňuje usazovaní nečistot v palivovém systému a výrazně usnadní start po zimě.
Pokud nemáte karburátor, ale elektronické vstřikovače, je vhodné alespoň dvakrát do roka přidat do benzínu čistič vstřikovačů Motul Fuel System Clean. Ideálně jednou po sezoně a jednou na jaře. Tento přípravek vyčistí vstřikovače a celý palivový systém a výrazně tak prodlouží jejich životnost.
Palivový systém u motocyklů je choulostivější než u automobilů, takže ho nekvalitní pohonné směsi poškodí mnohem snadněji. Doporučujeme tedy tankovat kvalitní vysokooktanová paliva nebo používat speciální přípravky, které zabraňují usazování nečistot v palivovém systému, čistí vstřikovače a neutralizuje biosložky.