Jak pečovat o motocykl přes zimu?
- Napsal(a) Ing. Pavel Teplý
- Zveřejněno v Aktuality
- Přečteno 13963 krát
- velikost písma zmenšit velikost písma zvětšit velikost písma
- Tisk
Konec motorkářské sezony pro většinu jezdců, s výjimkou těch nejskalnějších, již definitivně nastal. Někdo využívá zimní čas k velkému servisu či úpravám, aby se nezdržoval v průběhu sezóny a mohl v klidu jezdit. Ale co je potřeba provést s motorkou, když na ní nepracujeme a celou zimu bude jen tak stát a co zajistit, aby na jaře opět chodila jak švýcarské hodinky?
Nejdůležitější je motorku dobře zazimovat před samotným ustájením do garáže. Čím více si s tím dáte práce, tím měně budete mít problémů na jaře. Na takové správné zazimování má každý jiný postup. Někteří motorku odloží jen tak do garáže bez jakékoliv údržby a na jaře se pak diví, že nemohou nastartovat. A to např. kvůli baterii, benzínu či jiným důvodům, jejichž odstranění pak může v servisu stát tisíce korun. Nepodceňujte péči o palivový systém, doplňte nádrž do plna prémiovým palivem nebo přidejte FUEL STABILIZER. Důvody jsme již popsali v článku Složení benzínu a jak před zimou. Dalším krokem je motorku důkladně umýt, což už jsme rovněž zmiňovali v textu Jak na správné mytí motorky. Po kompletním mytí je třeba zaměřit se na řetěz - Jak správně vyčistit, namazat a napnout řetěz? A když máme všechny tyto úkony za sebou, můžeme pokračovat kontrolou chladící kapaliny v chladiči a expanzní nádobce, aby nám nezamrzala a nepoškodila součásti motoru. Pokud nemáte možnost využít vyhřívanou garáž, určitě zkontrolujte stav chladicí kapaliny, která po případném dolévání vody v letních parnech nemusí už být tak nemrznoucí jako zamlada. Doléváme příslušnými přípravky k tomu určenými, například IPONE RADIATOR LIQUID.
Po uložení do garáže nafoukneme pneumatiky na předepsaný tlak výrobce a umístíme motocykl na stojany pokud máme. Nebo nafoukneme pneumatiky na nejvyšší předepsanou míru od výrobce, abychom zabránili tvorbě plochy na pneumatice (pozor, na jaře ale zase "odfouknout"). Tento mýtus nepotvrzujeme ani nevyvracíme, pneumatika by se měla po zahřátí a jízdě zformovat a vrátit do původního stavu. Pro klid duše klidně jednou za měsíc pootočte kolem a zkontrolujte tlak. Jedno víme ale jistě, pneumatika nám stárne a tvrdne. Čím starší pneumatika, tím horší vliv stání v zimě a tím znatelnější neduhy při jízdě.
Další velice důležitou věcí je baterie. Tu nenecháváme v žádném případě v mrazu a jednou za 14 dní dobijeme. Nejšťastnějším způsobem, jak udržovat baterii v průběhu zimy v kondici, je tzv. inteligentní nabíječka, která průběžně sleduje stav baterie a v případě potřeby ji dobije. Takto může být připojena celou zimu. Z vlastních zkušeností doporučujeme použít nabíječky a baterie od BC Battery, více se dozvíte v článku Jak vybrat správnou motobaterii. Motorku přikryjeme prodyšnou plachtou, aby se na ni neprášilo a máme hotovo.
Takto zazimovaná motorka nepotřebuje již žádné další větší zásahy. Ani nedoporučujeme motorku během zimy startovat. Motor totiž zahřejete a při jeho vychladnutí v nízkých teplotách se zevnitř rosí. Voda pak může způsobit korozi a steče do oleje. Olej s vodou pak vytvoří bílou pěnu a zhorší mazání motoru. Nechte ji prostě do jara spát a průběžně dobíjejte baterii.
Co se vám ještě bude určitě hodit je nějaký krém proti svrbění až vás začnou při prvním sluníčku a 5°C nepříjemně svědit dlaně a budete chtít vyrazit na silnice :-) Hodně štěstí při přežívání zimy a hledání alternativní zábavy, která by vyrovnala pocit jízdy na motorce!
Doporučené produkty z naší nabídky pro perfektní zazimování motorky: